Kolejka jabłonowsko-karczewska - uruchomiona została w 1900 roku na odcinku z Jabłonny do Wawra. W roku 1914 została rozbudowana do Karczewa i Otwocka. Zlikwidowana już po wojnie, odcinek do Otwocka w 1952 r., a do Jabłonny w 1956 r.
Fort Śliwicki - odgałęzienie kolejki do fortu, skład złożony z wagonów towarowych z przeznaczeniem dla wojska.
Wydaje mi się, że ślady kolejki można dostrzec na tyłach budynków stojących naporzeciw bramy portu praskiego. Jest tam wyraźne "coś" według mnie, pozostałości nasypu. Jeśli skonfrontować to z planami miasta, tegoż okresu, wyraźnie widać, że kolejka jechała właśnie tamtędy
Autor informuje, że w rubryce Opinie znajdują się uwagi i spostrzeżenia nadesłane przez internautów odwiedzających stronę. Za ich treść autor nie ponosi odpowiedzialności.