Zbudowany na początku lat trzydziestych jako tymczasowy. Miał on pomóc w obsłudze pasażerów podczas budowy nowego, jednego z najnowocześniejszych dworców w Europie.
Zdjęcie przedstawia dworzec prowizoryczny, który postawiono przy Chmielnej na czas budowy linii średnicowej, gdyz trzeba było wyłączyć z ruchu wiedeński.
Dworzec stały na tunelu nigdy nie został ukończony. Po wysadzeniu nie nadawał się do odbudowy, bo po prostu wpadł do tunelu. Jego wysadzona bryła jest przechylona bardzo mocno.
Po wojnie był projekt dworca socrealistycznego w tym samym miejscu dostosowanego do gabarytów niskich części Pałacu Kultury, ale w końcu postanowiono w dawnym miejscu zbudować tylko przystanek ruchu lokalnego Śródmieście, a dworzec dalekobieżny cofnąć. Dziś owocuje to niemożnością skomunikowania go z metrem.
Autor informuje, że w rubryce Opinie znajdują się uwagi i spostrzeżenia nadesłane przez internautów odwiedzających stronę. Za ich treść autor nie ponosi odpowiedzialności.